Katla
Katla: Nedbrydning og genopbyggelse
Dokumentet her er inddelt i forskellige sektioner målrettet forskellige karakterer. Derfor behøver du ikke læse alle delene igennem for at være en god tilbeder.
Beskrivelse:
Katla er gud for nedbrydelse og genopbyggelse. Hun tror på opbygning gennem modgang, for den bedste kriger opstår fra den hårdeste kamp. Hun ser gerne en dødelig blive helt fysisk eller mentalt nedbrudt for derefter at helbrede ham. På den måde kan de dødelige blive taknemmelige over, hvad de har, og de rejser sig stærkere end nogensinde før. Skønt det måske virker lidt sadistisk, er formålet i sidste ende at forbedre den dødelige.
Den gamle natur skal skæres bort fra enhver. Opfylder man dette, er man en ren og bedre borger. Hvis man derimod falder tilbage på sin gamle natur, er man beskidt i Katlas øjne og skal nedbrydes hårdt. Det er primært bønder, gode (men konsekvente) borgere, gamle krigere, der har overlevet mange kampe, og ekstremister, som går meget op i ny/gammel natur, som tilbeder hende.
Hun vil alle det bedste og gøre folk perfekte. Men hvis en borger skal forbedres, må vedkommende gennemgå en nedbrydelse først, og det kan virke skræmmende for mange. Katla spørger ikke, men tvinger oftest hjælpen på folk. Hvis ikke det konsekvent gennemtvinges, vil samfundet aldrig blive gennemgående bedre, og det er Katlas ultimative mål at gøre riget perfekt - og det perfekte rige skabes af perfekte borgere. Af denne grund føler enhver troende også, at det er deres hellige pligt at forbedre borgerne. Samtidig er det dog deres pligt at hjælpe den nedbrudte, så vedkommende kan rejse sig stærkt bagefter og blive bedre. Folkeslagene er som uslebne diamanter, som skal bearbejdes til de er smukke og skinner, eller som jern, der skal opvarmes i essen og bankes på ambolten for at blive til stærkt stål. Nogle gange er det nødvendigt at gå uden om loven for at nedslibe de dårlige borgere, for nogle gange er deres synder ikke direkte imod loven. Det er dog klart, at riget vil være et bedre sted at være, når de slemme er blevet bedre. Katlas folk har derfor nogle gange en tendens til at udøve selvtægt.
Katla tror altid på, at enhver kan repareres og forbedres – om der så skal hårdere og hårdere straf til, før personen indser sine fejl. Derfor er Katla stor modstander af dødsstraf, for det betyder, at man har givet op på at forbedre. Sådan har det ikke altid været: Det siges, at da Katla steg ned til jorden under Dragekrigen dræbte hun dusinvis af drager med sin mægtige hammer. Kun Helgir lod hun lade leve, efter Vitrea talte hans sag. Da Katla efter Dragekrigen drog på korstog mod den monstrøse valdrarner, var det igen Vitrea, der talte for at skåne dem og give dem endnu en chance. Ifølge legenden blev Katla så imponeret over Vitreas barmhjertighed, at hun lod sig formilde, og svor aldrig nogensinde at destruere et andet væsen - kun at nedbryde dem, for at bygge dem op igen.
Katlas symboler:
Katla har 3 symboler, som kan bæres af hendes tjenere. Det første symbol er en diamant, som symboliserer den gode tro på, at alle kan blive perfekte, hvis de blot slibes til.
Det andet symbol forestiller et træ, hvis ene halvdel er død og den anden er frodig. Dette symbol repræsenterer den stærke tro på, at alle skal nedbrydes før de kan genopbygges til bedre mennesker.
Det tredje symbol er hammeren, både som våben og værktøj. Hammeren nedbryder bygninger og borgere, knuser sten og knogler, men den er også et uundværligt redskab til at bygge nyt op. Den kan reparere bøjede sværd eller bulede rustninger, og den kan smede råt, uskønt jern til elegante våben og redskaber af stål. Den er derfor et symbol på at Katlas hårde metoder i sidste ende er nødvendige for at skabe gode, smukke ting og borgere, der kan gøre samfundet bedre.
I øvrigt er hammeren symbol på, at Katla gav de dødelige evnen til at smede våben og rustning af jern og bronze, hvilket var et vigtigt vendepunkt i dragekrigen. Orkerne mener, at de selv opfandt smedekunsten, men kan man stole på dem frem for en gud?
Katlas forhold til de andre guder (gudehjulet):
Vitrea:
Katla står i gæld til Vitrea for at lære hende, at alle, selv de mest nederdrægtige monstre, fortjener en ekstra chance. Vores formål er at genopbygge og hjælpe borgerne - ikke kun at knuse dem. Vitreas folk mener dog ofte, at man bare skal bede borgerne rigtig pænt om at forbedre sig. Det er naivt. Den gamle natur er dybt forankret i os alle, og de færreste vil kaste ondskaben fra sig frivilligt - selv hvis de takker os efter vi har fjernet den fra dem.
Tavi:
Tavis kaos og uforudsigelighed er ikke nødvendigvis en dårlig ting. De gode borgere behøver ikke stramme regler for at leve godt, og nogle gange kan kaos endda tjene til at lokke syndere til at vise deres slemme sider, og så er det nemmere at udpege folk til rensning. Tavi vil så gerne at vi skaber en ”spændende historie” – og vores arbejde skaber barske og dramatiske historier, fulde af udfordringer, men med lykkelige slutninger. Derfor kan vi sagtens ses arbejde sammen i felten. Nogle af hendes tilhængere synes dog også den gamle natur er spændende - dem kan vi ikke samarbejde med.
Helgir:
Helgir har opgivet Rigets folkeslag. Opgivet alt håb om at folk kan forbedre sig, og har derfor opfordret til bare at falde tilbage på sine mørke sider. Vi kan ikke lide folk der giver op! Og vi kan slet ikke lide folk, som bruger opgivelse som undskyldninger for at være griske, selviske og onde! Folk som tilbeder Helgir og falder tilbage på den gamle natur er korrupte og bør renses – for samfundets bedste!
Det var dragernes gamle natur, stolthed, som fik dem til at undertrykke de andre racer og gjorde Dragekrigen nødvendig. Den gamle natur er roden til alle problemerne, og Helgir nægter at indse det.
Inspiration til at være Katla-tilbedere:
Katlas almindelige tilbedere er meget påpasselige med ikke at falde tilbage på deres gamle natur, og bruger deres evner til at hjælpe deres nærmeste med. Det er meget forskelligt, hvor vidt en Katla-troende går mest op i genopbyggelsen end nedbrydelsen, men begge dele er altid vigtige. For det meste er de mere nede på jorden end præsterne, der godt kan være en kende fanatiske.
Katla har en orden af vandrende flagellanter. De rejser rundt og er hellige nok til at kunne tage straffen for andres synder. De lader sig derfor piske eller tæve for andres skyld. De er meget vellidte blandt Katla-troende, men virker skræmmende ekstremistiske for mange andre.
Som Katla-tilbeder kan du igennem små, symbolske ritualer påkalde dig hendes opmærksomhed og ære hende:
Det er svært at holde sig ”ren” i Katlas øjne, så hvis man synder mod sig selv og kommer til at falde tilbage på sin gamle natur, bør man opsøge en præst. En Katla-præst er naturligvis bedst, men enhver anden præst kan også gå.
Sande Katla-troende skrifter regelmæssigt ved en præst for at holde sig rene. Hvis synderne er for kraftige, må den troende tage sit ansvar og gennemgå en nedbrydelse.
Når man har nedbrudt andre, skal man skaffe en præst til at velsigne, at noget nyt og bedre kommer bagefter – evt. efter kampe, som man enten tabte eller vandt. Som vinder skal selve slaget velsignes som en ”hellig” nedbrydelse, mens man som taber skal bruge hjælp til at sikre, at den svage side, der tabte, forsvinder, og en ny og stærkere side kommer frem i stedet.
Inspiration til at være Katla-præst:
En del Katla-præster kan virke en kende ekstremistiske, fordi de ofte er meget brændende for deres sag. Mange af hendes præster har styrkende kræfter, som bruges til at hjælpe dem, som fortjener det. Har man ikke fortjent præstens hjælp, kan man gøre sig fortjent til det ved at blive ”renset”. Præsternes rensningsritualer er meget forskellige, 2 forskellige eksempler kan være: At man skal sætte sig på knæ og bede direkte til Katla om tilgivelse; eller den mere ekstremistiske model, hvor man skal angre først og dernæst skades fysisk, så man når såret heler, kan genopbygges som ren.
Mange Katla-præster går meget op i emnet ”den gamle natur”, og gør alt for at bekæmpe den. Vejen til en bedre verden er at glemme den gamle natur, så noget nyt kan opstå. Katla-folk prøver ofte at indføre i bylovene, at man kan blive straffet for at lade den gamle natur slippe for meget ud.
Nogle Katla-præster tager sager i egen hånd, når de oplever den gamle natur i en borger. Så er det deres pligt i Katlas øjne at rense synderen, selvom personen måske intet direkte ulovligt har gjort.
Inspiration til at være Katla-paladin:
Katla-paladiner er forhørsmestre, som er kendt for at knække andre i forhør for det godes sag. De er soldater, hvis bitre krigserfaringer har lært dem, at nogle kun kan frelses igennem smerte. Det er paladinens opgave at nedbryde folk, som vandrer ad den forkerte sti, så en vandrer eller præst kan genopbygge personen fra bunden.
Den største paladin-orden for Katla er kendt som “Katlas Hammer”, som lever af at jage, afstraffe og rense de borgere, der har overgivet sig til den gamle natur, eksempelvis muterede valdrarner og vilde orker.
Inspiration til gudstjenester:
Her er nogle idéer til gudstjenester:
Nogle gudstjenester har en skriftelse som centrum. Her stiller en troende sig frem og beskriver en fejlagtig handling, han har begået, og som han bør renses for. Mange troende foretrækker dog at skrifte alene med præsten efter en gudstjeneste, og derfor afsluttes gudstjenester ofte med, at præsten tager folk til side enkeltvis og lader dem skrifte og blive renset.
Nogle gudstjenester viser Katlas styrkelse ved at lade en særligt god troende forstærke med Katlas magi. Ellers kan en skadet helbredes.
Nogle gudstjenester handler om offentlig renselse af den gamle natur. Her kan vælges en person, der ikke er Katla-troende, men som har forbrudt sig imod hendes principper, og som derfor bør hjælpes til at blive en bedre borger. Selvom dette typisk er imod loven, er det nødvendigt i Katlas øjne ikke at lade sig begrænse, når man forsøger at skabe et bedre samfund – det er jo for folks eget bedste.
Når flagellanter er i byen, kan en gudstjeneste tage centrum i dem. De kan nemlig tage straf for andre, og de stiller sig frivilligt til renselse foran byen. Dermed bliver de et symbol på den perfekte borgers vilje til forbedring, og alle Katla-troende er efterfølgende ivrigt med til at hjælpe flagellanten.
Nogle gudstjenester tager udgangspunkt i at lade borgerne rense hinanden. Hertil går borgerne sammen i grupper af 2-3 og straffer hinanden i Katlas navn med præstens velsignelse.
Kodeks:
Den som værner om Katlas navn og ønsker, vil møde renselse og formes til den perfekte skabning af både sind, sjæl og krop.
Bekæmp den Gamle Natur: Hvor end Den Gamle Natur sætter sine blegnede rødder og spreder infektion på ånd, sjæl og legeme, da skal du være der til at bekæmpe det. Det er din pligt, som den gode borger at hjælpe dem, som er i nød, i den grad, som du selv kan formå.
Hold dig ren i Katlas øjne: Katlas vej er hård at følge, men i sidste ende betaler den sig. Vejen til sejr er knudret og hård, og selv Katla ved, at de bedste risikerer at falde på vejen mod perfektion. Men Katla giver aldrig op på dig, for hun tror på dig. Hvis du falder, så lad dig rense, og rejs dig igen som et stærkere, bedrevidende menneske og fortsæt ad samme sti som før.
Vis altid godt sind mod det, som lige er blevet nedbrudt: Hvis noget har modtaget nedbrydelse, så hav god tro, at det har forbedret personen indtil andet er bevist. Der er ingen grund til at sparke dem som ligger ned, med mindre selvfølgelig at en så stor nedbrydelse er påkrævet.
Slå aldrig nogen ihjel: Som Katlas tjener, at det ikke en mulighed at slå en anden borger ihjel – for det betyder at du har opgivet at hjælpe personen... Og vores folk bør aldrig give op, vi kæmper til det sidste! Døden er ikke vejen frem for at skabe det perfekte. Kun gentagende nedbrydelse kan lave perfektion og give Riget den fredelige, perfekte verden, som de fortjener.