Racerne

Vores verden er befolket af en række forskellige racer. Disse racer kan findes på begge sider af konflikten mellem Klanerne og Forbundet, og anser som udgangspunkt hinanden som ligeværdige. Konflikt mellem racerne eksisterer, men de hader ikke allesammen hinanden.

På denne side finder du en oversigt over racerne og deres historie, samt kostumekrav for at spille dem. Racernes regler findes i regelsættet, som kan findes under Regler.

Menneske

De Mangfoldige

Mennesker ses i mange former og størrelser, og er svære at kategorisere. Det har givet dem ry blandt de andre racer som lettere flyvske. Man ved ikke rigtig hvor man har dem eller hvor de stammer fra, i hvert fald ikke før man har lært dem bedre at kende. I løbet af historien har de spredt sig til alle egne af verden, og har således ikke nogen samlet, fælles kultur.

Under alle omstændigheder er en ting sikkert: Mennesker er rigtig svære at holde nede i lang tid af gangen. De er hårdføre, og heler deres sår hurtigt. De har således et ry for at være stædige og aldrig at give op.

Kostumekrav: Ingen.

Vildelver

De Vandrende Skjalde

Vildelverne får deres navn fra deres omskiftelige sind, og deres kærlighed til den frie natur og det åbne land. De er lette om hjertet, og tager ikke så tungt på tingene som deres medborgere. Nogle mener derfor, at de er ansvarsløse og ikke til at stole på.

Næst efter sortelverne er vildelverne den mest langlivede race, men de bliver meget sjældent det samme sted hele deres lange liv. I stedet benytter de ofte tiden på at rejse fra sted til sted i jagten på nye oplevelser. Der er altid et nyt sted at finde på den anden side af bakken.

Vildelvere er glade for at feste, og de elsker at fortælle historier om de steder, de har besøgt og bedrifter de har udført. På samme måde hylder vildelvere de faldne ved at fortælle deres livshistorier. Dette gælder både de nyligt døde, og ældgamle helte hvis dåder huskes endnu. Mange vildelvere drømmer om at gøre noget heroisk, så deres historie vil blive husket og fortalt af de næste mange generationer.

Kostumekrav: Spidse ører.

Ork

Nomaderne

Så længe nogen kan huske har orkerne været nomader, der vandrede gennem de store skove og sletter i udkanten af den kendte verden. Selvom orkerne længe har haft kontakt med de andre racer gennem handel, er det først i nyere tid at nogle af orkerne har valgt at slå sig ned permanent. Mange orker behøver kun tælle et par generationer tilbage, før deres forfædre var nomader.

Orkerne er stolte af deres kultur, og holder ofte stadig deres stammes gamle traditioner i hævd. Disse traditioner varierer fra stamme til stamme; nogle orker tilbeder dyreånder, andre bruger knoglekast til at spå om fremtiden, og atter andre har tradition for at hylde guderne med store festmåltider, dyster og konkurrencer. Orker er kendt for at være hårdtarbejdende, stærke og ærekære. At fornærme en orks familie, venner eller stamme er sjældent en god ide.

Kostumekrav: Grønt på al synlig hud.

Valdrarn

Bæsterne

Siden tidernes morgen har valdrarnerne været frygtede. Det siges, at selvom valdrarner kan forekomme civiliserede, er de rovdyr i hjertet: Det er kun et spørgsmål om tid før deres indre bæst viser sig, og valdrarnen ser rødt. Det er i hvert fald alment kendt at valdrarner er glade for jagt, og til tider har et iltert temperament. Det forhindrer dem dog ikke i at deltage i samfundet på lige fod med andre borgere, og mange valdrarner mener at rygterne om dem er stærkt overdrevne.

Nogle valdrarner udvikler dyriske eller monstrøse mutationer, så som kløer, horn, hugtænder eller underlige øjenfarver. Det siges, selvom det aldrig er blevet bevist, at jo mere en valdrarn giver efter for sit indre bæst, jo mere muterer de. Et dyrisk sind i en dyrisk krop.

Kostumekrav: Alle valdrarner har røde markeringer i ansigtet, som går fra toppen af hovedet og ned over øjnene. Proteser, kontaktlinser osv. kan benyttes til eventuelle mutationer (de er ikke et krav).

Sortelver

De ældste

Så længe, der har været byer og kongeriger, har der været sortelvere. I hvert fald ifølge sortelverne selv, for de påstår at være de første, der dyrkede jorden og byggede permanente samfund. Det er de færreste af de andre racer enige i, men det er svært at benægte at mange sortelvere kan spore deres slægter langt tilbage, og at mange af dem har adelige aner. Afstamning og familie er enormt vigtigt for sortelvere, og de hylder deres forfædre næsten lige så meget, som de hylder guderne. Det er ligeledes vigtigt, hvilken sjæl man er født med. Sortelvernes dødemanere påstår at kunne spå hvem en person har været i et tidligere liv, og mange sortelvere påstår, at de er en reinkarnation af en stor krigsherre eller magiker. Sortelvere lever længere end de fleste, omkring 130 år, og de har derfor ofte et langsigtet perspektiv. Derfor rygtes det også, at en fornærmet sortelver kan bære nag i lang tid, og først tage hævn årtier efter en brøde er begået.

Kostumekrav: Sort på al synlig hud. Spidse ører.

Goblin

De snedige mystikere

Gobliner er et vidtspredt folkefærd med grøn hud og spidse ører, som menes at være beslægtet langt ude med orkerne. De findes både som vandrende nomader eller i byerne blandt de andre racer. Selvom de hverken er stærke som orkerne eller hårdføre som menneskene, er gobliner dog kendt for at kunne trives næsten hvor som helst. Dette skyldes både goblinernes velkendte snedighed og opfindsomhed, men også deres ældgamle tradition for naturmedicin: Mange af historiens største alkymister og druider findes blandt goblinernes rækker.

Det siges at alle gobliner kan lukke deres sår med græs og blade, at de får spontane magiske evner, hvis de indtager bestemte svampe, og at en goblin-kok kan koge suppe på hvad som helst. Om disse evner skyldes en gammel pagt med naturen, en sær biologi eller en indre magisk gnist er uvist; selv ikke goblinerne er enige.

Kostumekrav: Grønt på al synlig hud, og spidse ører.

Servus

De kunstige

Forbundet er ansvarlig for skabelsen af den nyeste race, Servussen. Under den store krig med Klanerne havde Forbundet kraftigt brug for flere soldater og mere arbejdskraft. I flere måneder arbejdede Forbundets største læger, besværgere og alkymister på et mirakel, der skulle redde Forbundet fra ødelæggelse: Skabelsen af kunstigt intelligent liv. Væsener der voksede hurtigt, og var loyale og lærenemme.

Håbet var at skabe forstærkninger til Forbundets hær, og sætte Klanerne i undertal. De navngav deres skabning Servus efter idealet om den gode borger, der er tjener for sine medborgere.

Hundredvis af servusser blev skabt og sendt til fronten, men projektet gav bagslag. Klanerne så skabelsen af servus-racen som bevis på Forbundets tyranni og storhedsvanvid, og mange servusser er siden deres skabelse gået over til Klanernes side, i ønsket om selv at bestemme deres skæbne.


Trods deres navn er servusser ikke slaver; de har borgerstatus i Forbundet, og langt fra alle er deserteret. De servusser, der har søgt tilflugt hos Klanerne, er som alle andre frie men må klare sig selv. Servusser har, så vidt vides, ingen sjæl. De reinkarneres ikke, og er udelukket fra gudernes Cyklus. Derfor bliver de ofte set ned på, især blandt Klanerne, som en forbrydelse mod guderne og naturens orden.

Kostumekrav: Sorte streger fra øjne og mund. Servusser er ustabile skabninger, og jo ældre de bliver, jo mere hærgede ser de ud. Dette kan evt. vises med flere streger, der ligner krakeleret hud.